کاهش صادرات شیرینی و شکلات

صادرات شیرینی و شکلات با کم‌تر از یک سوم ظرفیت!

جمشید مغازه ای، با ذکر آمار صادرات شیرینی و شکلات سال گذشته، افزایش قیمت شدید مواد اولیه و کاهش تقاضا را دو عامل مهم در کاهش صادرات این محصولات در سال گذشته دانسته است. وی اعلام کرد: "در صورت رفع مشکلات، امکان صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری شیرینی و شکلات به کشورهای همسایه وجود دارد، اما سال گذشته این رقم ۴۷۵ میلیون دلار بود."

او همچنین ادامه داد: " به دلیل تحریم اقتصادی و مسائل مربوط به همه گیری ویروس کرونا، صادرات محصولات صنعت شیرینی کشور، با کاهش 18 درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که صادرات انواع بیسکویت، شیرینی و شکلات در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۸۰ میلیون دلار بوده است."

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران، همچنین اعلام کرد که بیشتر صادرات شکلات و شیرینی ایران به کشورهای همسایه، از جمله عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است؛ البته بخشی از صادرات هم به اروپای شرقی، روسیه، چین و مقدار کمی هم به آمریکا انجام می‌شود. 

وی عنوان کرد که در حال حاضر شکلات و شیرینی به کالایی لوکس تبدیل شده اند و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، این کالاها جای خود را در سبد خرید اقشار جامعه از دسته داده اند. او افزایش سرسام آور مواد اولیه را یکی از مشکلات دیگر تولید کنندگان این صنعت دانست.

جمشید مغازه همچنین افزود: " اگر بسترها از جمله مشکلات ناشی از تحریم‌ها، نقل و انتقالات پولی و تامین مواد اولیه رفع شود، امکان صادرات تا ۱.۵ میلیارد دلاری در سال به کشورهای اطراف وجود دارد." 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(0) 0

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید