پیر مارکولینی سلطان شکلات از بروکسل

پیر مارکولینی، یک شکلات ساز معروف بلژیکی اهل شارلوا است که در دوره مجازی ستاره‌های شیرینی جهان(World Pastry Stars (WPS))  در سال 2020، مهم‌ترین مسابقه بین‌المللی اختصاصی شیرینی‌پزها، به عنوان بهترین استاد شیرینی‌پز جهان انتخاب شد.

زندگینامه پیر مارکولینی

جوانی

پیر مارکولینی در 12 ژوئیه 1964 در شارلوا، بلژیک به دنیا آمد. پدربزرگ و مادربزرگ مادری او  اصالتاً اهل ورونای ایتالیا هستند. او تحصیلاتش در حوزه‌ شیرینی پزی و شکلات سازی را در مرکز آموزش و تحقیقات صنایع غذایی و شیمیایی (Ceria)  و Infobo of Uccle در بلژیک سپری کرد.

زندگی-نامه-پیر-مارکولینی

زندگی حرفه‌ای

مارکولینی که به عنوان یک آشپز – شیرینی‌پز واجد تمام شرایط بود، در بلژیک و فرانسه به طور گسترده از جمله در مؤسسات معتبری مانند Wittamer و Auguste Fauchon، استخدام شد و مدت‌ها کار کرد.
در سال 1995، او برنده جایزه "قهرمان اساتید شیرینی پزی در جهان" در لیون شد و اولین مغازه خود را در بروکسل بلژیک افتتاح کرد.

پیر مارکولینی با بازدید از شکلات‌سازی موریس برناشون، از روش‌های صنعتگران لیون فرانسه الهام گرفت. او برناشون را در کنار گاستون لنوتر؛ استاد شیرینی‌پزی، جزو مربیان تأثیرگذار خود می‌داند.

پیر-مارکولینی-سلطان-شکلات

در سال 2007، نستله 6 درصد از سهام شرکت مارکولینی را خرید. بعد از آن مارکولینی طعم شکلاتی را برای نسپرسو (قهوه‌های کپسولی زیرمجموعه نستله) ابداع کرد که در نتیجه آن نستله سهم خود را در این کسب و کار به 29 درصد افزایش داد. این مشارکت در دسامبر 2011 به پایان رسید؛ زیرا مارکولینی و سایر سهام‌داران سهام نستله را خریداری کردند. سال بعد، مارکولینی سرمایه‌ بیشتری را از گروه سرمایه گذاری NEO Capital جذب کرد.
در سال 2012، تعداد کارمندان شرکت مارکولینی به 350 نفر افزایش یافت و پس از سال 2015 تعداد فروشگاه های مارکولینی در شهرهای مختلف جهان به 30 فروشگاه رسید که از جمله‌ی این شهرها می توان به لندن، توکیو، پاریس و بروکسل اشاره کرد.

فروشگاه-پیر-مارکولینی

در سال 2012 مارکولینی توانست 32 میلیون یورو درآمد از شرکت خود کسب کند. شرکت شکلات سازی پیر مارکولینی، یک مرکز تولیدی در منطقه سابلون دارد، این منطقه یکی از گران‌ترین بخش‌های بروکسل است. مارکولینی خودش تمام فرایند تولید شرکتش را از دانه‌های کاکائو تا محصول نهایی کنترل می‌کند.
او به روشی هنرمندانه Couverture chocolate که نوعی شکلات با میزان بالایی کره کاکائو است را تولید می‌کند. مارکولینی تأمین کنندگان دانه‌های کاکائو خود را از میان مزارع برزیل، گینه استوایی و مکزیک انتخاب می‌کند. در سال 2012، این شرکت توانست 150 تن شکلات تولید کند. مارکولینی در این راه با افراد خلاق دیگری از جمله Olympia Le-Tan و برند فشن Kitsuné نیز همکاری کرده است.


منبع الهام پیر مارکولینی

از جمله منابع الهام مورد علاقه مارکولینی، داستان سرایی و نت‌های معطر انواع دانه‌های کاکائویی است که در محصولاتش استفاده می کند. وسواسی که او برای تولید شکلات هایش دارد را می توان به یک کار دستی تعبیر کرد که در آن خلوص طعم شکلات اهمیت دارد. مارکولینی با این وسواس و عشق محصولی تولید می کند که میتواند بر روی سخت گیرترین و آگاه ترین مصرف کنندگان شکلات تاثیر بگذارد. او این روش را در تولید تمام محصولاتش به کار می گیرد.

منبع الهام پیر مارکولینی

حضور پیر مارکولینی در تلویزیون

از جولای 2013، او عضو هیئت داوران مسابقه‌ تلویزیونی Qui sera le prochain grand pâtissier? (چه کسی شیرینی ساز بزرگ بعدی خواهد بود؟)  است که از شبکه‌ 2 فرانسه پخش می‌شود.

پیر-مارکولینی-کیست

کتاب‌های پیر مارکولینی

مارکولینی تاکنون چند عنوان کتاب در زمینه‌ شکلات سازی و شیرینی پزی به زبان فرانسه منتشر کرده است که عناوین آن ها به شرح زیر است:
    Éclats, Les Chocolats de L'iris, 2007
    Dix petits doigts pleins de chocolat, Racine, 2010
    Chocolat Café, Éditions Laymon, 2011
    Chocolat Plaisir, Éditions Solar, 2014
    Cacao, de la Fève à la Tablette, Éditions de la Martinière, 2015
    Best Of Pierre Marcolini, Alain Ducasse Éditions, 2015

جوایز 

مارکولینی اولین جایزه ملی شایستگی هنری را در سال 1988 دریافت کرد. در سال 1991، به عنوان "Pâtissier glacier de Belgique" (بهترین سازنده کیک و بستنی بلژیکی) مفتخر شد.
علاوه بر کسب جایزه‌ Coupe du Monde de la Pâtisserie (جام جهانی شیرینی پزی) در سال 1995، مارکولینی در سال 2000 برنده جایزه‌ coupe européenne de pâtisserie (جام قنادان اروپایی) نیز شد.
دفتر گردشگری بروکسل مارکولینی را به عنوان سفیر گردشگری این کشور انتخاب کرده است. این عنوان بیهوده به او اعطا نشده است. زیرا مارکولینی مشهورترین شکلات ساز بلژیکی است که محصولاتش در سراسر جهان در بین مصرف کنندگان خاص شکلات، شهرت دارد. شهرتی که برای کشور بلژیک هم شهرت می‌آورد.

پیر-مارکولینی-شکلات-ساز

در ژانویه 2015، مارکولینی عنوان افتخاریِ نشانِ افسری کشاورز شایسته بلژیک را دریافت کرد. مارکولینی یکی از برجسته‌ترین و خلاق‌ترین شکلات سازان جهان است و برند او یک برند لاکچری شکلات به حساب می‌آید. او از پیشگامان اصلی در صنعت شکلات سازی به حساب می‌آید که از دانه‌های کاکائو تا محصول نهایی را مرحله به مرحله در کنترل خودش دارد.
مارکولینی در جایی گفته است: " در شکلات‌هایم، وانیل یا نمک اضافه نمی‌کنم، زیرا به دنبال بیان طعمی خالص هستم. درصدی شکر که ترکیب می‌کنم، فقط برای کاهش تلخی است."

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(4) 4.8

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید